10 päivää Norjassa: LOFOOTIT, ANDOYA & SENJA

Kovasti toivottu postaus meidän Norjan reissusta vihdoin täällä! Mietin pitkään miten tämä olisi fiksuinta toteuttaa, mutta päädyin julkaisemaan meidän ajoreitin ja jakamaan reissun päiviin. Ehkä tämä on selkein tapa hahmottaa mitä päivässä ehtii tekemään 🙂

Asuntoautosta on tulossa vielä oma postaus! Miltä tuntui ajella Norjassa, millaisia ominaisuuksia autosta löytyi, mitä piti opetella ja millaisia asioita ottaa huomioon. Kaikki oli meille ihan uutta, ei oltu koskaan aikaisemmin nukuttu asuntoautossa saatika ajettu sellaista. Linkkaan sen vielä myöhemmin tähän.

Jos tulee mitään kysymyksiä tai lisähuomioita, pistäkäähän kommenttiosioon! 🙂

Liikkeellä oltiin tosiaan kaksi pariskuntaa yhdessä asuntoautossa. Lomaa oli tasan 14 päivää, joista noin 4 päivää meni pakkaamiset ja kauppareissut huomioiden ajamisiin – kaksi Norjaan ja puolitoista Norjasta takaisin. Meno otettiin iisimmin, ja paluu tykitettiin aikamoista vauhtia. Auto piti nimittäin vielä siivota ja palauttaa viimeisenä sunnuntaina. Norjassa oltiin siis yhteensä 10 päivää. Se oli ihan hyvä aika, ehti nähdä paljon! Tosin tuntui kyllä, että aika loppui kuitenkin vähän kesken Senjan päässä. Olisin viihtynyt näissä maisemissa helposti vielä pidempäänkin! Sanotaan että viideksi päiväksi en tänne ehkä autolla lähtisi. Ajaminen on loppupeleissä aika uuvuttavaa, lentäen voisi olla eri homma. Mutta 7 päivää perillä riittää hyvin esimerkiksi Lofoottien ja Andoyan koluamiseen!

Ajettiin Norjaan Haaparannan kautta. Käytiin täällä isossa ruokakaupassa (ruoat ja juomat huomattavasti halvempia Ruotsissa ja Suomessa), pyörähdettiin outletissa ja ostettiin retkituolit yms. Yö vietettiin rannalla Ruotsin Älvsbyn:ssä. Täältä lähdettiin sitten seuraavana aamuna ajamaan kohti Norjaa ja Bodon kalastajakylää. Bodosta otettasiiin lautta Lofooteille. Oli muuten hullua huomata miten maisema muuttui heti kun ylitettiin Ruotsin ja Norjan välinen raja. Yhtäkkiä ilmestyivät hulppeat lumihuippuiset vuoret ja kirkkaan turkoosi vesi!

Bodossa olisi voinut viettää kokonaisen päivän. Täältä löytyy kivoja ravintoloita, kaunista luontoa, hyviä kalastuspaikkoja ja alueen kovin vetonaula eli maailman voimakkain vuorovesivirta, Salstraumen. Haluttiin kuitenkin jo tässä vaiheessa mahdollisimman pian Lofooteille, sen verran oli tullut istuttua autossa 😀 Niinpä käytiin vaan syömässä hyvä illallinen ja hypättiin lauttaan vielä samana iltana.

Bodo:n kalastuskylä

lauttamatka Bodo-Moskenes (Å i Lofoten)

Bodo-Moskenes lauttamatka & Lofoottien ajoreitti

Day 1:

Å i LOFOTEN & SORVÅGEN

Å i Lofoten – Saavuttiin mestoille keskellä yötä. Pieni kalastuskylä on söpöin ikinä! Punaisia puutaloja veden yläpuolella, turkoosia vettä, vuoristomaisemaa ja kirkuvia lokkeja.

Bakeriet i Å – Maailman parhaiksi korvapuusteiksi näitä kutsutaan, enkä kyllä voi vastaan väittää! Käytiin heti ekana aamuna syömässä, ja haettiin vielä tokana päivänä mukaan!

Munken – Luonnonpuistoalue, joka on mainio valinta pidemmälle retkeilypäivälle. Vaellukseen mahtuu paljon tasaista, helppoa maastoa ja muutama jyrkempi pätkä. Vaihtuvat, kauniit maisemat – vesiputouksiakin löytyy! Oltiin sen verran väsyneitä, ettei kiivetty ihan huipulle.

Maren Anna -ravintola – Yksi lemppari rafloistani Lofooteilla! Ihana merellinen tunnelma, huikeita kala-annoksia ja aivan ihana terassi! Pöytä kannattaa varata etukäteen.

Å:n kylä

Bakeriet i Å

Munkenin vaellus

Maren Anna ravintola

Day 2:

BUNES BEACH & HELVETESTIND

Bunes Beach – Jos pitäisi valita 10 päivän Norjan reissulta lemppari, olisi se tämä yön yli reissu Bunes Beachilla ja nousu Helvetestinden vuorelle. Meille sattui vieläpä upea keli keskiyön vaellukselle! Mestoille pääsee Reinestä pienellä laivalla. Kirjoitin tästä oman postauksen, se löytyy täältä.

Helvetestind-vuori – noin 1h:n jyrkkä nousu oli kaiken vaivan arvoista, ylhäällä odotti mielettömät maisemat! Postaus täällä.

Helvetestinden huipulla

kasattiin teltat viheriölle, josta näkymät Bunes beachille

Bunes beach

Day 3:

REINE

Anitas Seafood – Tyylikäs ja rento kalaravintola Sakrisoyssa, aivan Reinen lähellä! Sashimille ja lohiburgereille iso peukku!

Bringen Kaffebar – Viihtyisä kahvila ja terassi Reinen keskustassa!

Reinebringen -vuori – Suosittu näköalapaikka, johon portaat löytyy kävelymatkan päässä Reinen keskustasta. Kipuamista on jonkun verran, mutta ylhäällä odottaa upeat näkymät! Aurinkoisena lauantai-iltapäivänä turisteja oli aivan hulluna, kun tyypillisesti nousulla törmäsi ehkä kouralliseen!

Reine

Anita’s Seafood

Reinebringen huipulla

Day 4:

FREDVANG

Ryten – Vietettiin yö Fredvangin leirintäalueella, josta lähti suoraan reitti kohti Ryteniä. Paikka on tunnettu huipulla sijaitsevasta ulonevasta kivestä, jolla istuminen näyttää huomattavasti pelottavammalta mitä se todellisuudessa on. Jossain vaiheessa vaellusta päädyttiin keskelle isoa pilveä, eikä maisemat avautuneet kunnolla missään vaiheessa. Näin käy joskus, se pitää hyväksyä 😀

Kvalvika – Kvalvikan ranta lienee Lofoottien kuvatuimpia kohteita ja tunnetuimpia biitsejä. Mestoille on helppo päästä ja täällä yöpyykin joka yö paljon telttailijoita! Me päädyttiin tällä kertaa katselemaan Kvalvikaa ylhäältä käsin!

Leirintäalueelta kohti Ryteniä

matkalla Rytenille

Ryten/Kvalvika

Kvalvika beach

Day 5:

RAMBERG & VIKTEN

Ramberg beach – Mikä mieletön ranta, Lofoottien kauneimpia ja tien vieressä vieläpä. Tuli ihan fiilis, että oltiin Australiassa!

Vikten – Jatkettiin Rambergista eteenpäin ja päädyttiin viettämään yksi yö Viktenin rauhallisella rantatiellä. Pistettiin asuntoauto parkkiin syvennykseen, ranna nviereen ja iskettiin biitsille nuotio pystyyn. Grillailtiin vaahtokarkkeja yömyöhään!

Glasshytta & café – Aamukahvit juotiin Viktenin tunnetuimmassa kohteessa eli Glasshyttassa. Toisella puolen tietä lasinpuhallusta ja lasimyymälä, toisella puolen aivan ihana kahvila!

Ramberg beach

Vikten beach

Glasshytta + cafe

Day 6:

HAUKLAND BEACH, LEKNES & UNSTAD

Haukland beach – Helleaalto iski Lofooteille ja me suunnattiin päiväksi biitsille. Sinivihreää vettä, valkoista hiekkaa ja kivoja hengailukallioita. Hauklandin rannalta bongattiin delfiinejäkin!

Leknes – Ei mikään erikoinen mesta, mutta Lofoottien isoimpia kaupunkeja – mainio paikka täydentää varastoja ja käydä syömässä. Täältä löytyy rafloja, kahviloita, ruokakauppoja ja mm. “Norjan Alko” eli Vinmonopolet.

Peppes Pizza – Kelpo pizzat Leknesissä! Ketjun rafloja näkyi muuallakin!

Sans og Samling -kahvila – Symppis kahvila keskellä Leknesiä! Söpö sisustus ja hyvää kahvia!

Unstad – Unstad on tunnettu surffikylänä. Söpöjä katuja, rentoa meininkiä, lampaita ja biitsi. Eipä sitä muuta ihminen onnelliseen iltaan tarvitse! Mainio hengähdyspaikka yhden tai parin yön visiitille!

Arctic Surf – Kylän paras majapaikka/surffikoulu/ravintola. Mökki kannattaa varata hyvissä ajoin, teltta-/autopaikkoja oli vapaana enemmän. Pihalla oli skeittiramppi ja ihana sauna, jonka sai halutessaan ilmaiseksi lämmittää. Psst. täällä myydään myös suomalaisen Asenne surfin tuotteita!

Haukland beach

Leknes: Peppes Pizza & Sans og Samling -kahvila

Arctic surf

Arctic Surfin leirintäalue

Unstadin ranta

Arctic Surfin sauna

Day 7:

LOFOTEN LINKS & HENNINGSVAER

Lofoten Links – Kun kerran golfmailat oli raahattu Suomesta asti, niin pitihän niitä päästä käyttämään. Ajettiin aamulla Unstadista Lofoten Links -kentälle, noin 45 minuuttia. Täällä oli muuten älyttömän hyvä aamiaisbuffa 16 eurolla! Kenttä oli takuulla hienoin (ja haastavin) koskaan näkemäni!

Henningsvaer – Golfeista matka jatkui Henningsvaeriin, värikkääseen pieneen kylään, joka oli paikallisen Trevarefest festarin ansiosta täynnä nuoria, cooleja tyyppejä! Harmitti kun ei oltu tajuttu ostaa lippuja loppuunmyydylle Trevarefabrikkenissa järjestettävälle kolmen päivän festarille. Jos siis osut heinäkuun lopulla tänne, osta ihmeessä liput ainakin jollekin päivälle. Henningsvaer oli pullollaan ihania ravintoloita, kahviloita ja sisustuskauppoja.

Trevarefabrikken – Tämä paikka oli meidän visiitin aikana festarin takia suljettu, mutta muutoin oltaisiin takuulla vietetty yö täällä. Vanha tehdasrakennus, nykyinen urbaani loft-hotelli. Mestoilta löytyy ravintola, baari, panoramasauna ja mielettömillä näköaloilla varusteltu terassi!

Klatrekaféen – Tunnelmallinen ravintola keskellä värikkäitä puutaloja! Hyvät ruoat ja ihana paikka!

KaviarFactory – Upea urbaani nykytaiteeseen erikoistunut taidehalli mahtavalla paikalla. Jo pelkkä rakennus on ulkoa päin näkemisen arvoinen! Tsekkaa meneillään olevat näyttelyt täältä.

Lofoten Links

Henningsvaer

Klatrekaféen

Day 8:

SVOLVAER & ANDOYA

Svolvaer – Henningsvaerista matka jatkui Svolvaeriin, Lofoottien “epäviralliseen” pääkaupunkiin. Täältä löytyy jälleen hyvät ruokakaupat, ravintoloita yms. Kaupungissa on ostoskeskuskin!

Bacalao – Kiva ja tilava ravintola/baari Svolvaerissa! Piipahdettiin täällä suunnittelemassa loppureissua!

Andoya – Svolvaerista ajettiin kohti Andoyaa. Kyseessä on oma saari, joka ei kuulu enää Lofootteihin. Tarkoituksena oli käydä Andoyan pohjoispäässä Andenesissa valassafarilla ja jatkaa matkaa lautalla kohti Senjaa. Ikävä kyllä keli oli tuulinen ja meidän safari jouduttiin perumaan. Näitä molempia oli kehuttu: Whale safari ja Seasafari.

Bleik – Andenesin vieressä oleva rauhallinen rantakylä teki suuren vaikutuksen. Kivoja vaellusmaastoja ja pitkä rantaviiva, joka soveltuu mainiosti campingiin!

Måtinden-vaellus – Aivan ihana auringonlaskuvaellus, jota oltiin fiilistelty jo pitkään etukäteen! Pojat skippasivat tämän ja toimivat kuskeina, joten päästin Nooran kanssa lähtemään eri paikasta ja laskeutumaan eri paikkaan. Lähdettiin nousemaan 976-tien varresta Start-pisteeltä ja laskeuduttiin Bleikiin, rannalle jossa vietettiin myös yö! Paljon tasaista maastoa, ihania näköaloja. Mainio valinta koiraperheelle 🙂

Andenes Camping – Ehkäpä reissun upein leirintäalue, jota pitää sama Whale safaria järkkäävä taho! Maksettiin tämä, mutta päädyttiin kuitenkin jäämään yöksi Bleikin rantaan. Tultiin aamulla tänne vaan suihkuun ja huoltamaan auto! Mieletön rantamaisema avautuu suoraan leirintäalueelta.

Bacalao

Måtinden

Bleik

Andenes camping

Andenesista matka jatkui Andenes-Gryllefjord -lautalla Senjalle

Day 9:

SENJA & HAMN I SENJA

Senja – Lyhyt lauttamatka Andenesista Gyllefjordiin ja oltiin uudella saarella, Senjalla. Alue tunnetaan rauhallisena ja moni sanoo tätä Lofoottejakin kauniimmaksi paikaksi. Mun mielestä Lofooteilla oli kyllä myös tosi tosi rauhallista. Ja mä kyllä sanon, että aika iso tekijä on kelit, meille osui Senjalle toiselle päivälle huonommat kelit, joten parilta nousulta jäi näköalat kokonaan näkemättä 😀 Pitää ehkä kokea Senja vielä uudemman kerran joku päivä!

Hamn i Senja – matka jatkui Gyllefjordin satamasta kohti Senjan helmeä, Hamnin kylässä olevaa Hamn i Senjaa. Ihana hotelli hulppeissa maisemissa. Käytiin täällä saunassa ja lilluttiin vanhaan veneeseen rakennetussa uima-altaassa (!!). Illallinen syötiin hotellin ravintolassa, voin suositella! Yö nukuttiin asuntoautossa hotellin läheisyydessä!

Sukkertoppen-vuori – Kiva vaelluskohde Hamnissa. Reitin alkuun on n. puolen kilometrin kävely hotellilta. Kapuamiseen menee suunnilleen tunti! Reitin loppupää on jyrkempi, ei ehkä sovellu pahasta korkeanpaikankammosta kärsiville! Tämän jälkeen oli kiva tulla saunomaan hotellille!

Hamn i Senja

Hamn

näkymät Sukkertoppen vuorelta

Day 10:

SEGLA & BARDEN

Tungeneset – Ajeltiin Senjan rannikkotietä ja ihasteltiin maisemia. Päivä oli aika pilvinen, mutta tunnelmallinen. Pysähdyttiin tälle kivalle näköalapaikalle autotien varrelle. Kalliota, merta, puusilta. Ja hieno vessa 😀 Kaikessa yksinkertaisuudessaan hurjan tyylikäs!

Barden – Viimeisen päivän suuruudenhulluus iski ja haluttiin nousta kahdelle vuorelle. Päätettiin yhdistää Barden ja Segla, aloitettiin Bardenista ja jatkettiin huipulta kohti Seglaa. Barden oli mukava nousu. Vahtelevia maisemia ja tasaisempiakin pätkiä löytyi. Keli oli sen verran huono, ettei nähty huipulta metriäkään, mutta kuvista päätellen, täällä pitäisi olla upeat maisemat, heh!

Segla – Senjan ehkäpä tunnetuimpia, ja samalla jyrkimpiä nousuja. Jylhälle Seglalle on aikamoinen kipuaminen, mutta vajaan tunnin kipuamisen jälkeen odottaa hulppeat maisemat!

Hesten – Seglan vuorelta on upeat näkymät, mutta itse hulppea vuori ei sieltä tietenkään näy. Mikäli haluat päästä ihastelemaan Seglaa, kannattaakin kivuta sen vierelle, matalammalle Hestenin vuorelle. Meiltä jäi tämä väliin, mutta halusin vinkata! Suosittu vaellusvuori!

Senja

Barden

Segla

Seuraavana aamuna lähdettiinkin sitten ajelemaan Suomea kohti. Ajettiin Helsinkiin Kilpisjärven, Levin ja Oulun kautta. Yövyttiin reissun vika yö Levillä mökillä. Oli kiva päästä saunomaan ja syömään hyvin! Vika ajopäivä oli aikamoinen tykitys, oltiin kotona vasta sunnuntaiaamuna viiden aikaan!

MUUTAMA VINKKI

Midnight hikes – Oli vuori mikä tahansa, kauneimmat näkymät on aina auringonlaskun aikaan kun valo on kauneimmillaan, taivas värjäytyy vaaleanpunaiseksi eikä jengiä ole juuri koskaan liikkeellä! Suosittelen todellakin panostamaan keskiyön vaelluksiin! Aurinko laskee kesällä vähän eri aikaa, mutta oikeastaan missään vaiheessa ei tule ihan täysin pimeää!

park4nightAnnika vinkkasi tästä leirintäsovelluksesta, joka toimii Tripadvisor tyyliin. Käyttäjät ovat saaneet kuvata ja arvostella leirintä-/taukopaikkoja. Löydettiin tämän sovelluksen avulla monta mainiota yöpymispaikkaa!

Pakkaa monipuolisesti – Koskaan et tiedä millainen sää Norjassa odottaa. Meidän reissulla lämpötila vaihteli 13 ja 25 asteen välillä. Kuoritakki ja -housut sekä kevytuntuvatakki on hyvä idea kesälläkin. Sateeseen kannattaa aina varautua!

Vaelluskengät – Meikäläisen nilkat eivät olisi selvinneet näistä kaikista ilman kunnon vaelluskenkiä. Vedenpitävät ja tukevat retkeilykengät on kovemmilla nousuilla aika ehdottomat. Erityisesti ne on lenkkareita turvallisemmat. Lainaa tai hanki!

Kulje merkittyjä polkuja pitkin – Vaikka vaeltaminen ekologista onkin, kärsii luonto suosituissa kohteissa ihmismassoista. Kunnioita merkittyjä reittejä ja polkuja. Älä tallaile omiasi kasvuston keskellä.

Varaa vaelluksille muovipusseja & vessapaperia – Vessoja ei luonnossa ole juuri missään, varaa siis vaelluksille mukaan vessapaperia ja muovipusseja, joihin roskat ja käytetyt paperit keräät. Surullisen moni jättää ja heittää paperit vaan maahan. Loppureissusta keräiltiin omiin roskiksiin muidenkin vessapapereita.

xx Sara

22 Comments
  • larremoi
    Posted at 14:38h, 23 August Reply

Me käytiin viime vuoden syyskuussa häämatkalla Lofooteilla ja ihastuttiin kyllä maisemiin niin kovin! Ja te olette ehtineet vielä näkemään paljon enemmän, täytyy joskus päästä tuonne suunnille uudelleen. 🙂

Posted at 18:29h, 23 August Reply

Oi mahtavaa! Mulla jäi myös palo, ensi vuonna uppoaa ehkä lomapäivät myös tonne! 😀

• Tanja
    Posted at 15:46h, 23 August Reply

“Vessoja ei luonnossa ole juuri missään, varaa siis vaelluksille mukaan vessapaperia ja muovipusseja, joihin roskat ja käytetyt paperit keräät. Surullisen moni jättää ja heittää paperit vaan maahan. Loppureissusta keräiltiin omiin roskiksiin muidenkin vessapapereita.”

KIITOS, että kirjoitit tän. Oon niin iloinen, sillä oot suuren kokoluokan vaikuttaja, ja tämä voi oikeasti vaikuttaa monen ihmisen käyttäytymistapoihin vuorilla ja kaikissa muissakin luontokohteissa.

Valitettavan usein törmää suosituissa patikointikohteissa noihin vessapaperiröykkiöihin. Italiassa Dolomiiteillä olen nähnyt kaikista pahimpia kasoja. Oikein teki pahaa, kun joka ikinen paikka (mm. luolat, I. maailmansodan aikaiset sotarakennelmat yms.) oli täynnä paperinyyttejä.

Moni ei tiedä, että vessapaperilla kestää 1-2 vuotta maatua. 🙁 Se on pitkä aika se. Lisäksi yksi jätetty paperiliina kerää myös toisia ihmisiä jättämään niitä, kun ajatellaan, että kyllä mäkin voin, kun joku muukin. Ja sitten kohta niitä on kymmenittäin.

P.S. Tosi hienoja kuvia! Kuten aina.

T. Tanja

Posted at 18:32h, 23 August Reply

Iso kiitos kommentistasi, tää on oikeesti tärkeä aihe. En tajua mitä ihmiset kelaa kun jättää roskia luontoon!

Kiitos <3

• Titta
    Posted at 20:11h, 23 August Reply

Nää kuvat on mielettömiä! Siis oon sanaton, kuinka kaunista. Omakin reissu suunnitteilla, mutta ensin pitäisi saada lomat ja rahat kasaan sekä harjoitella hieman kotimaassa vaeltamista. 🙂

Posted at 13:26h, 25 August Reply

Voi kiitos! 🙂 Hei kuulostaa hyvältä! Vaikka Norja arvokas maa onkin, saa tällaisen reissun kasaan onneksi kohtalaisen pienelläkin budjetilla!

• Tiina
    Posted at 20:51h, 24 August Reply

Miten saat blogisi lataamaan niin nopeasti vaikka postauksissa on paljon isoja kuvia? Käytätkö jotain ohjelmaa pienentääksesi kuvien kokoa vai ovatko ne kaikki alkuperäisiä, monta gigaa-kokoisia kun laitat ne tänne? Jos pienennät, niin miten ne pysyvät niin hyvälaatuisina?

• ProPhoto
      Posted at 21:43h, 24 August Reply

Kuvien pienennyksestä: jos kuvat lykätään nettiin alkuperäisen kokoisina, eli isoina, tosi isoina, blogialusta joutuu pienentämään ne lennosta joka tapauksessa, tai viimeistään katselijan selain (lataushitaus!). Parempi siis laittaa ne tarjolle suunnilleen oikean kokoisina, käytännössä alle 2000 pikselin levyisnä, ehkä max 1600 pix. Ei blogienginen tai katselijan koneen tekemä pienennys voi olla Photoshopppia/Lightroomia parempi, päinvastoin.

Posted at 13:29h, 25 August Reply

Jes, just näin! 🙂

Posted at 13:28h, 25 August Reply

Mä lataan kuvat ulos Lightroomista aina 1800 levysinä! Toi on aika suosittu koko blogialustan kuvissa, pysyy laatu kohtalaisen hyvänä ja latautuu nopeasti 🙂

• Kati
    Posted at 22:10h, 24 August Reply

Tää postaus tuli juuri sopivasti! Lähdetään huomenna Lofooteille, myös asuntoautolla. Saako leirintäalueilla käydä esim vain suihkussa? Meillä ois tarkotus yöpyä muualla, mutta suihku houkuttelee noilla leiripaikoilla? Osaatko hinnasta sanoa mitään 🙄☺️

Posted at 13:31h, 25 August Reply

Super! Me itseasaissa parissa paikassa käytiin kysymässä oisko voitu vaan piipahtaa suihkussa alennettuun hintaan (asuntoautosta ei tuu lämmintä vettä jos autoa ei oo liitetty sähkövirtaan), mutta yksikään ei suostunut. Loppupeleissä oltiin kaksi yötä leirintäalueella yötä, oikeastaan vaan yks yö, koska tokassa mestassa maksettiin vaan just siitä suihkusta 😀 Yleensä 30e per auto kieppeillä noi hinnat, Arctic surf oli kalliimpi!

• Kati
        Posted at 10:37h, 26 August Reply

Kiitos vastauksesta! Meillä ei oo suihku käytössä tässä autossa.. Toimii tavaratilana 😀 onpa harmi, ois niin helppo vaan pikasesti käydä leirintäalueen suihkussa ja jatkaa vaikka matkaa. Pitääkin miettiä jos sitä jossain paikkaa sitten yöpyiskin. Jos noin 30€ hinta per auto, niin ei oo ollenka paha:)

Posted at 22:23h, 24 August Reply

Olitteko myös yötä tuolla missä oli sauna? Mitä sielä maksoi yö asuntoautolla? 🙂 Nettisivuilta olin katsovinani, että sauna maksoi, mutta mukava kuulla jos sinne pääsi ilmaiseksi. Varmasti ihan luksusta vaelluksen jälkeen! 😍

Posted at 13:33h, 25 August Reply

Arctic surfin leirintä oli 30e per hlö. Tähän kuului yleisten tilojen (keittiöt ja hengailutilat) käyttö ja sitten hintaan sisältyi myös toi sauna!

• Laura Laakso
    Posted at 12:19h, 19 December Reply

Ihania kuvia ja paljon hyvää infoa. Tästä oli mulle apua, kun suunniteltiin reissua Lofooteille ja niinpä halusin linkata tämän omaan blogikirjoitukseen.

Posted at 15:25h, 19 December Reply

Voi miten kiva kuulla! 🙂 Kiitos kovasti!

Posted at 20:46h, 19 February Reply

Paljonko nuo lauttamatkat maksoivat?

• Pessi Levanto
    Posted at 15:59h, 08 June Reply

Terveiset TFW-kaverilta! Olemme tyttären kanssa suunnittelemassa samankaltaista reissua. Mietin vaan, että miksei ajaisi Vaasaan ja siitä lautalla yli, tämä olisi suorin linja. Harkitsitteko tätä reittivaihtoehtoa ja miksi päädyitte kiertämään Haaparannan kautta?

Posted at 16:04h, 08 June Reply

Moikka! Ei kyllä edes harkittu, mutta meidän piti hakea ystävät Oulusta ja Haaparannasta piti hakea kaikenlaista kamaa aina vaellusvaatteista kalastusvehkeisiin! 😀

• Ulla Peltoniemi
    Posted at 20:41h, 24 July Reply

Hei Sara
    Kiitos monipuolisesta Lofootti-kirjoituksesta😊
    Olemme lähdössä matkaan samoille hoodeille huomenna ja haluaisin tietää minkä hintainen oli lauttamatka Bodo-Moskenes? Pitikö matkailuautosta maksaa erikseen, ilmeisesti pitää, mutta paljonko?