Kaikki valokuvauksesta – kuvausvinkit, valon käyttö, editointi

*Kaupallinen yhteistyö: Elisa Kulma

 

Moni Instagramiani seuraava ehkä tietääkin, että pidin viime viikolla workshopin, jossa jaoin omia oppejani ja vinkkejäni valokuvaukseen. Käytiin läpi mm. oman kuvaustyylin löytämistä, valon hyödyntämistä ja editointia. Workshop järjestettiin Elisa Kulmassa keskellä Helsinkiä. Elisa Kulma on tapahtuma- ja kohtaamispaikka, joka on tarkoitettu kaikille uusista asioista ja näkökulmista kiinnostuneille. Viihtyisässä ja tyylikkäässä myymälässä laadukkaan asiakaspalvelun voi aistia heti sisään astuessaan: asiakasta vastassa on aina oma host.

Moni teistä pisti viestiä ja toivoi tapahtuman taltiointia, jotta pääsisi osallistumaan mukaan. Tapahtumaa ei tällä kertaa videoitu, mutta ajattelin, että ehkäpä workshopin koostaminen blogipostauksesta voisi toimia 🙂 Tässä postauksessa tulenkin jakamaan pääpointit viime viikon valokuvaus workshopista!

 

 

HYVÄ KUVA EI OLE TARKKA

 

 

 

Olen oppinut viisaammilta kaksi tärkeää asiaa valokuvauksessa. Nämä pidän aina mielessäni.

1. Hyvä kuva ei ole tarkka. Muistan kun olin vuosia sitten valokuvaus workshopissa, jossa vetäjä esitti yleisölle kysymyksen: millainen on hyvä kuva? Käsiä nousi muutama. Ensimmäinen vastaus kuului: tarkka. Me kaikki muut nyökyteltiin hyväksyvästi. Vetäjä vastasi tylysti, että väärä vastaus. Hyvän kuvan ei tarvitse olla tarkka. Yleisesti ajatellaan, että tarkka kuva on se onnistunut ja heilahtanut epäonnistunut, mutta ei se aina niin mene. Välillä epätarkkuus tai erikoinen tarkennus voi nimenomaan olla syy siihen, että kuva on kiinnostava.

2. Paras kamera on se, joka on mukana. Kiinnostavaa kuvaa ei oteta kameralla, joka ei ole mukana. Vaikka hankittuna olisi 10 000 euron järjestelmäkamera, on se kotona pölyttyessään hyödytön. Puhelimien kameroiden laatu on noussut muutamassa vuodessa ihan uudelle tasolle, ja valokuvaamisesta on tullut entistä helpompaa. Kameraa ei erikseen tarvitse muistaa ottaa mukaan, se kun on aina mukana. Sitä paitsi valokuva on taltioitu lyhyt hetki, joka voi joskus olla jo ohi siinä vaiheessa kun kameran asetuksia on alettu säätämään ja sopivia kuvakulmia metsästämään.

Käytössäni on tällä hetkellä Nikonin d810 järjestelmäkamera, jossa käytän Sigman 24-35 mm f/2 -linssiä. Lisäksi kuvaan puhelimeni kameralla. Puhelimeni on Samsungin Galaxy S10+ (kamera on tässä mie-le-tön). Pääsääntöisesti kuvaan Ig-kuvani järjestelmäkameralla, mutta mukaan mahtuu myös puhelinkuvia. Kaikki IG-Story sisällöt kuvaan puhelimellani.

 

 

VISUAALINEN IDENTITEETTI

 

 

 

Oletko koskaan miettinyt, miksi pidät tietynlaisista valokuvista? Mikä kiinnostavasta valokuvasta oikeastaan tekee kiinnostavan?

Löysin muutama vuosi sitten Camp Creative – Luova valokuvaus ja kuvankäsittely (Lauri Laukkanen, 2015) kirjasta valokuvaajan visuaaliseen identiteettiin liittyvän testin. Testissä kehotettiin valitsemaan noin 100 silmää miellyttävää kuvaa. Mieluiten mahdollisimman erilaisia. Käy lopuksi kuvat läpi. Mieti jokaisen kuvan kohdalla, miksi valitsit juuri tämän. Listaa kuvan alle avainsanoja.

Katso sitten kokonaiskuvaa – löytyykö yhtäläisyyksiä, toistuuko samat avainsanat?

Omien valitsemieni kuvien joukosta löytyi kaikkea aina epätarkoista puhelinkuvista ylivalottuneisiin otoksiin ja vahinkolaukauksista loppuun asti hiottuihin editorial-kuviin. Kävin jokaisen kuvan läpi ajan kanssa ja mietin mikä kuvasta tekee mielenkiintoisen.

Värimaailma? Malli? Miljöö? Rajaus? Valo? Varjo? Kuvakulma? Vaatteet? Tunnelma? 

Kirjoitin avainsanoja ylös.

Kun urakka oli takana, sain kokonaiskuvan. Tietyt avainsanat toistuivat. Huomasin, että hyvinkin erilaisissa kuvissa oli paljon yhtäläisyyksiä: värimaailma, liike, salaperäisyys, rajaus, valo, luonto, tietyt vaatteet/asusteet ja tilanne. Oivalsin viimeistään tässä vaiheessa, ettei hyvän kuvan tarvitse olla teknisesti täydellisen onnistunut tai hyvällä kalustolla napattu. Valokuvaus kun on 80% kaikkea muuta kuin edellä mainittua.

 

 

Olen vuosien varrella löytänyt viisi minun visuaalista identiteettiäni kuvaavaa kategoriaa, joita haalin kuviini: huolettomuus, uteliaisuus, maanläheisyys, salaperäisyys, hetkistä nauttiminen. Mikäli yhdessä kuvassani näkyy samaan aikaan nämä kaikki elementit, voidaan puhua minun visuaalista identiteettiäni täydellisesti kuvastavasta valokuvasta.

Kun oma visuaalinen identiteetti on selvillä, on oma tyyli helpompi löytää. Valokuvaamisesta ja editoinnista nauttii huomattavasti enemmän kun suunta on selvillä. Oma tyyli tulee todennäköisesti päivittymään kun kiinnostuksen kohteet vaihtelevat ja tietoa tulee lisää, mutta niin sen kuuluukin. Jokaisella meillä on oma polku, ja sehän tässä hommassa onkin parasta!

 

 

 

KIINNITÄ KATSOJAN HUOMIO

 

 

 

Onnistunut kuva kiinnittää huomion. Se kertoo tarinan ja herättää kysymyksiä. Miten ja mistä suunnasta kuva otetaan? Mitä mallilla on päällä ja millaisessa asennossa hän on?

 

Valo – Valo luo tunnelman ja määrittää valokuvan. Mitä haluan kuvallasi viestiä? Esimerkiksi vahvoilla valoilla ja varjoilla kuvaan saa monesti dramaattisuutta, pehmeä valo taas luo rauhaa ja seesteisyyttä.

Värit – Millaisia sävyjä miljöössä on, mitä mallilla on päällä? Väreillä on tapana kiinnittää huomio! Välillä se voi olla vaaleasta taustasta ponnahtava punainen, välillä toimii kun päällä on samaa väriä, kuin mitä löytyy taustalta!

Liike – Minulla on tapana liikkua kun olen kameran edessä. En koskaan jökötä paikallani, vaan yleensä liikun tai teen jotain. Saatan kävellä, käännellä päätä, haroa hiuksia tai vaikkapa lukea. Näin kuvasta tulee yleensä aina luonnollisempi (ja kuvaustilanteesta rennompi).

Kuvakulmat – Älä jämähdä samaan tuttuun kuvaussuuntaan tai -etäisyyteen, vaihtele kuvakulmia rohkeasti! Ehkäpä superläheltä tai äärimmäisen kaukaa? Ylhäältä tai alhaalta? Ehkäpä niin, että etualalle jää ovi tai puun oksa?

Rajaukset – Tarvitseeko kohteen olla välttämättä keskellä kuvaa? Tai tarvitseeko koko naaman näkyä? Rajauksilla kuvaan saa lisää mielenkiintoa!

Yksityiskohdat – Mieti mikä kohteessa on kiinnostavaa ja korosta sitä. Jos kesämekossa on upea selkä, kuvaan mekon yleensä takaapäin.

 

 

 

HYVÄ VALO – ONNISTU VARMASTI HENKILÖKUVISSA

 

 

 

Ikkunan läpi – Jos kuvaan kotona kasvokuvia, hyödynnän aina ikkunan läpi tulevaa luonnonvaloa (vas, ylä). Saatan reunustaa kuvauspaikan valkoisella verholla, jolloin valo pääsee vielä paremmin kasvoille.

Varjon & valon reuna – Keskipäivän aurinko ei ole se otollisin kuvausvalo. Kirkkaina päivinä etsin valon ja varjon reunan, ja käyn varjon puolelle (oik, ylä). Valo tulee pehmeästi kuvattavaan kohteeseen ja tuo värit hyvin esiin!

Kujat – Aurinkoisena päivänä kujat ja kapeat kadut ovat parhaita kuvausspotteja! Esimerkkikuvassa (vas, ala) kuja oli täynnä puita, jotka toivat kauniin valon!

“Koppi” – Erityisesti vaaleahiuksisten pelastus! Kuvauspaikka voi olla esim autotalli, alikulkutunneli tai festariteltta kuten esimerkkikuvassa (oik, ala). Valo tulee ainoastaan yhdeltä sivulta, mutu sivut on peitettynä. Tätä valoa rakastan!

 

asiakkaan toiveena oli saada sporttikuviin varjoja ja luonnonvaloa, kuvauksia 2018 & 2019

 

Myötävalo – Oli kohde sitten henkilö tai aamupala, paras valo syntyy kun kuva otetaan myötävaloon. Kun haluat kohteen selkeästi esiin kauniissa valossa, kuvaa sieltä suunnasta, mistä valo tulee!

Valkoinen pinta – Kun kohteen edessä on valkoinen valoa taittava pinta (esim valkoinen seinä tai maa) toimii se mainiona heijastimena ja tuo valoa kohteeseen!

Golden hour – Kun haluat kauniin ja pehmeän valon, kuvaa illalla. Viimeiset tunnit ennen auringonlaskua ovat valokuvauksen kulta-aikaa.

Taivas taustana – Sininen taivas on takuuvarma hitti, jos valo-olosuhteet ovat muutoin hankalat!

Älä tyydy ensimmäiseen – Kokeile kuvausta aina useammasta suunnasta ennen kun päätät mistä suunnasta alat kuvaamaan. Välillä valon käyttäytymistä on vaikea arvioida, vasta kameran näyttö kertoo vastauksen (ja välillä kameran näytöllä epäonnistuneelta näyttänyt kuva voi muuttua ihan mielettömäksi editointivaiheessa!). Ensimmäiseen kuvakulmaan ei kuitenkaan koskaan kannata tyytyä!

 

 

 

6 VINKKIÄ ONNISTUNEESEEN INSTAGRAM-KANAVAAN

 

 

Samsung Galaxy S10+

 

Suunnittele – Selvitä, näe vaivaa ja hae inspiraatiota! Tallenna kiinnostavia kuvia ja kuvauspaikkoja Instagramissa. Etsi kuvausideoita Pinterestistä! Onnistunut valokuva vaatii yleensä etukäteistyötä.

Laadukkaat kuvat – Laatu edellä. Laadukas Instagram-kanava nousee esiin

Tunnistettavuus – Pyri tunnistettavaan sisältöön. Suosi sisällöissäsi toistuvia elementtejä ja sinun tyylillesi ominaisia filttereitä. Sanotaan, että kun seuraajasi törmää kuvaasi, ja ilman että hän näkee nimimerkkiäsi, hän pystyy kuvan tunnelmasta päättelemään, että kyseessä on sinun kuvasi, ollaan jo tosi pitkällä.

Inhimillisyys & samaistuttavuus – Ihmiset kaipaavat ennen kaikkea inspiraatiota ja samaistuttavia kokemuksia. Pyri tuomaan niitä kuviisi!

Tuo esiin arvojasi ja kiinnostuksen kohteitasi – Jos kuvaat aidosti sinua kiinnostavia kohteita ja nautit tekemisestäsi, se välittyy kyllä ulkopuolelle. Jos sodit jatkuvasti arvomaailmaasi vastaan, sekin välittyy. Pyri välittämään kuvillasi sinulle tärkeitä asioita.

Pysy ajankohtaisena – Ruskakuvat keskellä toukokuuta eivät kiinnosta ketään. Instagramissa on ennen kaikkea kyse elettävästä hetkestä, pyri ajankohtaisuuteen!

Valokuvaaja ei ole koskaan valmis – Uteliaisuus on valokuvaajan tärkein ominaisuus – opintie on loputon. Haasta ja kehitä itseäsi jatkuvasti!

 

 

 

VALOKUVIEN EDITOINTI PUHELIMELLA

 

 

 

VSCO – Valokuvien muokkaamiseen käytän ilmaista VSCO sovellusta. Käytössäni on useimmiten A- ja C-sarjan filtterit (nämä taitaa maksaa euron tai pari). En koskaan laita filtteriä “täysille”, vaan vähennän siitä yleensä n. 50%.

Afterlight – Toinen mainio kuvien editointiin tarkoitettu sovellus, jota käytän erityisesti silloin kun haluan kuviini rosoisuutta. Afterlightin dusty-filttereillä (“pölyfilttereillä”) saa kuviin huoletonta retrohenkeä.

Snapseed – Kun haluan esimerkiksi vaalentaa kohdetta, tummentaa taustaa, tarkentaa tiettyä kohtaa tai poistaa taustalta jotain, käytän Snapseedia. Paljon kikkailumahdollisuuksia!

 

 

 

VIDEOIDEN EDITOINTI PUHELIMELLA

 

 

 

 

VSCO – Paras kuvien editointiin, ja paras myös videoiden editointiin! VSCO:n laadukkaat ja monipuoliset filtterit toimivat mainiosti videoissa. Videofiltteri toiminnon saa vuosimaksulla, noin 20 euron luokkaa.

InShot – Kun haluan leikata tai vaikkapa hidastaa videoitani, käytän yleensä aina InShotia. Tällä sovelluksella pystyy lisäämään videoille myös lisenssivapaita biisejä!

UNFOLD – Appi, joka vei laadukkaat IG-Storyt uudelle tasolle! Paljon kivoja taustoja, joihin voi lisätä niin kuvia kuin videoitakin!

 

 

Heräsikö kysymyksiä? Pistäkäähän tulemaan! 🙂

 

 

xx Sara

17 Comments
  • Roosa
    Posted at 21:06h, 21 May Reply

    Tää oli tosi kiva ja hyvin tehty postaus <3

    • Sara
      Posted at 08:57h, 22 May Reply

      Voi kiitos, ihan mahtava kuulla! 🙂

  • ida ihana
    Posted at 06:08h, 22 May Reply

    Kiitos tosi tosi paljon!:) Tästä postauksesta oli minulle paljon iloa ja hyötyä, ja vielä pitää siihen palata.
    Tuo liike nousi heti sellaisena elementtinä, jonka olen todeksi huomannut, ja jota tällainen tavallinen harrastelijavalokuvaaja heti tajua. Taitaa olla myös yksi syy, miksi niistä vahingossa/tilanteissa otetuista valokuvista tulee poseerauskuvia parempia.
    Kiitos kun jaoit nämä vinkit ja mukavaa päivää!
    Ida
    http://www.lily.fi/blogit/kotona-kaupungissa

    • Sara
      Posted at 08:58h, 22 May Reply

      Huippua! Niin kiva kuulla, iso kiitos palautteesta! Ihan samaa mieltä tosta liikkeestä, yleensä niissä ainakin mun mielestä kiinnostavimmissa aina tapahtuu ja liikkuu jokin! 🙂

  • Noora V
    Posted at 08:39h, 22 May Reply

    Kiitos, tosi kiinnostava ja kiva postaus! Ja lisäksi tosi hyödyllinen aloittelevalle bloggaajalle 🙂

    • Sara
      Posted at 08:59h, 22 May Reply

      Mahtavaa! Ihan hurjan kiva kuulla, kiitos kommentista 🙂

  • Janina Saarimäki
    Posted at 09:35h, 22 May Reply

    Ihailen sun kuvia sekä toimintaa tosi paljon ja harmitti niin paljon kun en päässyt sinne sun järkkäämään tapahtumaan.
    Nää ohjeet on ihan huippuja ja just sitä mitä nyt tarvin 😍 KIITOS!

    • Sara
      Posted at 15:02h, 11 June Reply

      Mahtava kuulla! <3 Kiitos hirmusti!

  • Sini Valanne
    Posted at 11:16h, 22 May Reply

    Olipa kiinnostavaa asiaa erityisesti tuosta visuaalisesta identiteetistä, kiitos kovasti! 🙂 Täytyy varmaan itsekin ottaa asiaksi tehdä se Lauri Laukkasen testi…

    • Sara
      Posted at 15:02h, 11 June Reply

      Tee oikeesti! Se on aivan mainio ja silmiä avaava!! 🙂

  • Emilia
    Posted at 13:18h, 22 May Reply

    Kiitos, nää postaukset on huippuja! 🙂 yks mikä olis kans kiinnostavaa, olis tietää, et miten säilytät kuvia ja tiedosto muodoista ja tällästä ns teknistä tietoa. Toki ymmärrän, jos ne ei kuulu tähän blogiin. Mut kiitos tästä, huippua kesää!

    • Dälleen_On_Mainiota
      Posted at 19:46h, 29 May Reply

      Oma prosessini:

      1) kopioin raakakuvat muistikortilta ulkoiselle 3TB kiintolevylle, jossa kullekin vuodelle oma kansio, sitten alikansio kullekin siirrolle, jonka nimessä on siirtopäivämäärä ja ylimalkainen aihe.

      2) importtaan kuvat LightRoomiin, jossa valitsen konvertoinnin arvoiset kuvat antamalla niille vaikkapa yhden tähden, Jos kuvia on paljon, parhaat saavat 2 tähteä (tai jos tarvitaan useita eri settejä). Kuvista voi tulostaa eri settejä eri tarkoitukseen eri koossa ja eri laatuisina.

      3) korvertoin kuvat parhaanlaatuisiksi JPEG -kuviksi, sisältäen tarvittavat säädöt ja parantelut. Tulostus kuvailevan nimen kera samalle ulkoiselle kiintolevylle, mutta “VALMIIT_KUVAT” pääkansiossa olevaan kuluvan vuoden kansioon, jossa jälleen päiväyksellä ja nimellä varustettu alikansio kullekin konversiolle. Jos tarvitsen pienempiä kuvia nettiin tai näytteeksi, tulostan eri setit eri nimellä. Jos tarvitsen näyttelyvedoksia, tulostan TIFF-tiedostoja.

      4) varmuuskopionti toiselle isolle kiintolevylle, jossa erilliset pääkansiot RAW-kuville ja VALMIILLE JPEG -kuville, alikansiot identtiset edellämainitun päälevyn kanssa.

      5) muistikortin uskaltaa nyt tyhjentää formatoimalla sen kamerassa.

      6) ajoittain kopioin valmiit kuvat vielä kolmannelle ulkoiselle levylle, jota säilytetään eri asunnossa.

      Levytila on nykyään niin halpaa, että säilytän kaikki RAW-tiedostot. Tiedostojen perkkaaminen veisi enemmän aikaa kuin mitä levytila maksaa. Sitäpaitsi tällä tavalla kaikki kuvat ovat aina saatavissa suoraan LightRoomissa uudelleen katsottaviksi ja konvertoitaviksi.

    • Sara
      Posted at 15:04h, 11 June Reply

      Mä säilytän kuvat ulkoisella kovalevyllä ja pilvessä! Käytännössä siirrän niitä pois koneelta aina muutaman kuukauden välein niin, ette kone tukkiudu. Mutta esim reissuilla mulla ei ulkosta kovalevyä ole mukana!

      Raakana kuvaan kaiken! 🙂

  • Magda
    Posted at 20:16h, 22 May Reply

    Kiitos todella kiinnostavasta ja hyvin kirjoitetusta postauksesta! Sain paljon ajattelemisen aihetta tästä :).

    • Sara
      Posted at 15:02h, 11 June Reply

      Aivan mahtava kuulla! Kiitos kovasti 🙂

  • Tuula
    Posted at 10:46h, 05 January Reply

    Kiitos hyvistä vinkeistä! Itse on tullut jonkun verran harrastettua videon editointia, mutta valokuvaus on vielä opetteluasteella. Olen nyt koronan aikana kuitenkin innostunut kuvailemaan ympäri Helsinkiä ja kehittämään taitojani esimerkiksi valon käytön suhteen. Tuollainen workshop olisi varmasti mielenkiintoinen.

Post A Comment
Your comment will be visible after approval